Jaktprøver

FKF orienterer om registrering av startrevolvere

Politidirektoratet har nå publisert detaljer (se i sin helhet nedenfor) om hvordan eksisterende knallvåpen, eller startrevolvere, skal registreres, oppbevares og brukes for klubber og foreninger.

Følgende retningslinjer gis for Idrettslag og lignede: Politidirektoratet antar at idrettslag og andre som benytter knallvåpen til å avgi skudd i forbindelse med fellesstart o.l. kan beholde sine våpen mot at det søkes politiet om tillatelse. En våpenansvarlig må utpekes i hvert lag, og våpen eller vital del må oppbevares i henhold til regelverket. Det utstedes kollektivt våpenkort til idrettslag o.l. etter samme modell som for skytterlag som erverver våpen. Medlemmer av laget kan benytte lagets knallvåpen, men våpenansvarlig er ansvarlig for at oppbevaring og bruk er i henhold til regelverket.

FKF anbefaler alle klubber umiddelbart starter arbeidet med å samle informasjon og etablere et komplett register over alle skytevåpen klubben eier, med:
- Type
- Merke
- Kaliber
- Våpennummer
- Navn, fødselsnummer (ikke person nr.) og adresse på våpenansvarlig(e) i klubben som er fullmektiget til å oppbevare våpnene.

For våpentillatelse fås søknadsskjema på nærmeste politikammer, det kan ikke lastes ned fra nettet. Skjemaet fylles ut av klubben sentralt, i klubbens navn ved navngitt leder (eks. Norsk Fuglehund Klubb v/Preben Ås) og sendes politiet med data på alle våpen. Selv om våpenet ikke har serie nummer skal det registreres, politiet vil eventuelt gi et slikt nummer der eier (klubb) blir ansvarlig for å prege nummeret inn på våpenet. Våpen og ammunisjon skal oppbevares i FG godkjente våpenskap.

På spørsmål til Våpenkontoret ved Oslo Politidistrikt får FKF råd om å anbefale sine medlemsklubber om raskest mulig å registrere sine våpen. Arbeidet med å etablere et register over klubbenes våpen bør gis høy prioritet, særlig for de klubber som skal arrangere jaktprøver i nærmeste fremtid. Politiet fremhever at de muligens kan komme med ytterligere krav for registrering, men alle som har registrert sine våpen i det sentrale våpenregister vil få beskjed.

Videre anbefaler FKF klubbene å utarbeide skriftlige rutiner for behandling av våpen i forbindelse med jaktprøver og /eller trening i klubbens regi. Disse rutinene bør inneholde som et minimum:

- Våpen og ammunisjon skal til daglig oppbevares i henhold til Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon m.v. (Våpenforskriften), Kapitel 16.

- Under arragementer skal revolvere og ammunisjon når de ikke er i bruk i felt holdes innelåst hver for seg og under sikker oppbevaring slik at uvedkommende ikke får adgang til dem til enhver tid. Poenget er at våpnene alltid skal behandles som skarpe.

- Prøveleder utsteder en generell fullmakt til dommer på hvert parti med ansvar å råde over våpnene under prøven. Se skjema “Utlån av Våpen” etter teksten.

FKF er av den formening at ved at klubbene aktivt nå iverksetter straks-tiltak som beskrevet kan redusere muligheten for at det kommer ytterligere krav for oppbevaring og bruk av startrevolvere som kan gjøre det ytterligere komplisert å simulere skudd over hundene. Når det gjelder tilsvarende våpen i privat eie gjelder de samme regler og bør gjøres så snart som mulig.

Jaktprøver Høst 2019 - Antall starter VK første dag

SKOG:
30.8.-1.9. NGK - NM Skog 54-19015 64

Vinnere NM lag - Høyfjell Høst 2019

Vinner av NM-Lag er Engelsksetter med 85 poeng. Med på laget var Knutsvollen's Hi-Tex, eier/fører Ingvar Rødsjø. Seterfjellet's Calli, eier/fører Rune Hansen og Smølarypa's Texas Hold'em, eier/fører Cato Martin Jonassen.
Høyfjellspokalen tildeles ES Knutsvollen's Hi-Tex til Ingvar Rødsjø.

Nr 2. NM-Lag ble Pointer med 60 poeng. Med på laget var Gloføklias Teodor eier/fører Øyvind Kalvøy, Eidemlias Singha, eier/fører Bjørnar Eidem og Jimsrypas Tia, eier/fører Jim Theodorsen.

Nr 3. NM-Lag ble Breton med 45 poeng. Med på laget var Orreskogens G Happy, eier/fører Anders Ellefsen, Raunakkens Cox, eier/fører Nils B Skaar og Orreskogens Bri , eier/fører Per Johnny Skjæran.

Da er det åpnet opp for å gjennomføre jaktprøver igjen!

PÅMELDING NM HØYFJELL
Det er i dag gitt grønt lys for å arrangere jaktprøver til helgen, og deriblant NM Høyfjell. Den opprinnelige påmeldingsfristen går ut kl 2400 i dag 23.9., men fristen er nå utvidet til å gjelde frem til kl 2400 25.9.
Trekking av påmelding innen 23.9. vil bli foretatt 24.9. og partiene vil bli lagt ut. Deretter vil partiene bli fylt opp med påmeldinger frem mot kl. 2400 25.9. etter «først-til-mølla» prinsippet.
Grensen er 200 startende hunder.

Norsk Kennelklubb sitt hovedstyre har i dag, mandag 23 september, gjennomført ekstraordinært møte hvor de fattet følgende beslutning. Oppdatert vedtak fra Hovedstyret 23. september Hovedstyret holdt ekstraordinært styremøte mandag ettermiddag. Nytt vedtak kan leses på www.nkk.no – hovedstyrets sider, og er som følger:
77– Alvorlig sykdom hos hund i Norge Hovedstyret vedtok å opprettholde HS-vedtakene 75 og 76 om innstilling av terminfestede arrangementer og deltakelse med landslag i utlandet inntil videre.

Unntak fra og med 23. September gjøres for følgende prøvetyper:
Bevegelige prøver (én hund og én dommer)
Blod- og fersksporprøver
Elghundprøve bandhund
Elghundprøve løshund
Elgsporprøve
Brukshundprøve for Schweisshund
Jaktprøve for halsende fuglehund

Ordinære prøver (flere hunder på samme sted, men mulig å holde adskilt):
Alle harehundprøver
Løshund elg
Alle mentaltester
Vannprøver for Newfoundlandshund
Elghundprøver 2-dagsprøver
Kreativ lydighet
RIK-sporhund
Jaktprøve for Wachtelhund (kun en prøve avholdes 19.-20.10.19)
Jaktprøver for spaniel (ikke JAL/ apport)
Kvalifiseringsprøve for Retrievere (forutsetter bruk av privat dummy/ ikke delt dummy)
Begynnerklasse B-prøve for Retriever
Jaktprøver for stående fuglehund

Det vil kunne åpnes for ytterligere prøvetyper forutsatt at det sendes inn en grundig risikoanalyse basert på utsendt mal som godkjennes av NKKs Helseavdeling. Bakgrunn: Etter en helhetsvurdering, basert på konkret risikovurdering og dialog med flere berørte miljø, har Hovedstyret i ekstraordinært styremøte 23. september funnet det korrekt å åpne for flere prøvetyper.

Norsk Derby og alle jaktprøver er innstilt

NORSK DERBY OG ALLE JAKTPRØVER ER INNSTILT KOMMENDE HELG.

NKK Hovedstyre-vedtak om innstilling av arrangementer, 17. september.

76– Alvorlig sykdom hos hund i Norge Hovedstyret vedtok å opprettholde HS-vedtak 75 om innstilling av terminfestede arrangementer og deltakelse med landslag i utlandet inntil videre. Etter dialog med Mattilsynet gjøres det unntak for følgende prøvetyper. (Av de typer prøver som fikk unntak var ikke fuglehund-jaktprøver.)

Bevegelige prøver (én hund og én dommer) Blod- og fersksporprøver Alle drevprøver Elghundprøve bandhund Elghundprøve løshund Elgsporprøve Brukshundprøve for Schweisshund

Ordinære/samlede prøver (flere hunder på samme sted, men mulig å holde helt adskilt)
Alle harehundprøver
Løshund elg
Alle mentaltester
Vannprøver for Newfoundlandshund
Elghundprøver 2-dagsprøver
Kreativ lydighet
RIK-sporhund

Bakgrunn: Tirsdag 17. september kl 14:30 oppdaterte Mattilsynet sine «Råd til hundeeiere» som følger: Endringen er som følger (rød tekst) • Begrens nærkontakt med andre hunder, men sørg for at hunden din får den luftingen og mosjonen den trenger. • Ansamlinger av hunder bør unngås, eller gjennomføres på en måte som gjør at kontakten mellom hundene begrenses.

Dommeroppsett NM Vinter Andøya 2020

SKOG:
30.8.-1.9. NGK - NM Skog 54-19015 64

NM vinnere Høyfjell Høst 2019

1VK NM finale til ES Jøldalens The One, e/f Vigdis Størseth og Jan Terje Bårseth
2VK NM finale til ES Fosens Pia II, e/f: Jan Herbert Nygård.

Det var en vanskelig dag i fjellet for de fleste hundene i finalen, og bare to hunder klarte fuglen og fikk godkjente fuglearbeider. Finalen var fylt av masse ryper og masse spenning i vekslende vær med opphold, regn og tåke. Finaledommerne var Arild Dahl og Rune Hoholm og skytterne var Rune Nedrebø og Hans Simensen.

Informasjon vedr. refusjon startkontigent avlyste jaktprøver

Klikk her for informasjon til arrangørklubber og deltagere vedr. refusjon startkontigent avlyste jaktprøver.

NKK/Mattilsynet vs kommende jaktprøver

Som en oppfølging av den uavklarte sykdomssituasjonen blant hunder og konsekvensene det har for vår aktivitet, har styret i FKF på et møte i dag morges besluttet å gjennomføre en risikovurdering av vår aktivitet opp mot de anbefalinger som per dato foreligger fra Mattilsynet og NKK.

Vurderingen skal gjøres i regi av FKF, men vil bli oversendt NKK for kvalitetskontroll og vurdering. FKF-styret håper å ha en konklusjon klar innen i morgen slik at en på et solid grunnlag kan ta en avgjørelse om det er forsvarlig å arrangere jaktprøver kommende helg.

Foreligger det ikke en vurdering og konklusjon av risikovurderingen innen i morgen vil jaktprøver kommende helg bli avlyst. Dette er i tråd med de de anbefalinger som per dato foreligger fra NKK. FKF-styret vil da jobbe videre med dette med tanken på jaktprøver de kommende helger. Parallelt med dette har NKK fortløpende kontakt med Mattilsynet angående deres anbefalinger. Resultatet av dette vil kunne endre det bildet vi har i dag. FKF styret følger saken fortløpende og vil raskt kunne ta beslutninger om ny informasjon skulle komme.