Fuglehundtinget 18.08.2020 er avlyst

Styret i FKF har i dag besluttet å avlyse Fuglehundtinget 18.8 2020. Tinget skulle ha vært avholdt i Oslo, Gardermoen. Pga av den økende smitten i Oslo og landet for øvrig av Covid 19, ønsker ikke styret å utsette medlemmene for å kunne pådra seg smitte ved reise til Oslo.

Presisering til veileder for gjennomføring av jaktprøver høsten 2020

FKF har nylig publisert veileder og risikovurdering til støtte for høstens jaktprøve arrangører.

Klikk her for veileder for gjennomføring av jaktprøver.

Vi ser allerede at prøver har over 200 påmeldte hunder, denne presisering understreker tiltak ved prøver med potensielt over 200 personer samlet.

Det presiseres at:
For arrangementer på offentlig sted kan det etter 15. juni være opptil 200 personer samlet. Forutsetningen er at det er en ansvarlig arrangør. Ansatte eller oppdragstakere som står for gjennomføringen av et arrangement på offentlig sted regnes ikke som en del av arrangementet. På arrangementene må det være mulig for deltakerne å holde minst en meter avstand til personer de ikke bor med. Arrangøren må sørge for at det er nok plass til at alle deltakerne kan holde minst en meter avstand, og ha oversikt over hvem som er tilstede. Det samme gjelder arrangement i lokaler som leies ut, inkludert i hotellfasiliteter, grendehus, forsamlingshus, konferansesaler og haller. (helsenorge.no)

FKF ser at det er behov for å gjøre enkelte presiseringer.

På prøver med over to hundre hunder (les 200 hunder med 200 unike førere) må arrangørene gjøre tilpasninger. Vi har om mulig ikke presisert dette godt nok i veileder.

1.     Sekretariat må være stort nok får å gjennomføre ulike møter i henhold til retningslinjer fra helsemyndighetene/på forsvarlig vis. (avstand).
        a.    håndsprit må være tilgjengelig i de ulike lokaler, slik som inngangsparti, felles oppholdsrom, ved spisested, toaletter osv.

2.     På opprop kan det IKKE være over 200 personer til stede.
        a.    Her må opprop gjennomføres adskilt, eks VK for seg, kvalitet for seg.
        b.    Oppropet er for deltagere, andre må vike om antallet personer til sammen overstiger 200
        c.    Bålkaffe sløyfes, med mindre en person fra arrangør serverer.


3.     Partilister, og annen informasjon vedrørende prøven må holdes oppdatert fortløpende.
        a.    Arrangører må ha kompetent personell mht. IT, publisering av partilister og annen informasjon. VIKTIG!


4.     Håndsprit må være tilgjengelig på naturlig sted for opprop.
        a.    Deltagere kan sluses inn via sted hvor håndsprit finnes.


5.    Førere med flere hunder.
       a.    Førere med flere hunder må selv sørge for avtale om handling av egne hunder, det er krav om desinfeksjon av hender og hundebånd før avlevering.


6.    Handlere/øvrige som er tilstede må registreres av dommer under opprop. Føres i dommerperm på partiliste (baksiden).

Hjerkinn Dressurområde

Hjerkinn Dressurområde

Statskog og Fuglehundklubbenes forbund har inngått leieavtale om dressurområde på Hjerkinn. Området er inngjerdet med flere selvlukkende grinder og skal være åpent hele året. Det er laget driftsinstruks for bruk av området med all nødvendig informasjon. Denne finnes på FKFs nettside under fane: Statskog Kongsvold/Hjerkinn. Det vil bli satt opp en informasjonstavle ved den gamle garasjen ved E6 med all nødvendig informasjon samt at det vil ligge på FKFs hjemmeside.

Vi håper dette kan være til nytte for alle hunder og hundeeiere som er i området. Det er betaling via VIPPS der det er muligheter for å kjøpe dagskort eller årskort.

Til info! Det er satt opp postkasser med loggbøker hvor bruker skriver inn navn og dato.

Klikk her for driftsintruks for Hjerkinn dressuromåde

Klikk her for kart over dressurområdet

Fuglehundtinget 2020 arrangeres 18 august 2020

FKF innkaller til Fuglehundtinget TIRSDAG 18. AUGUST PÅ RADISSON BLU HOTEL, GARDERMOEN (heldagsmøte).
Tidspunkt vil bli kunngjort senere.

Årsberetning vil bli sendt medlemmene 4 uker før Fuglehundtinget.

STYRET I FKF

Hundeførere Kongsvoll 1 og Autorisasjonsprøven - 2020

I forbindelse med årets ”Autorisasjonsprøve” for nye jaktprøvedommere og ”Kongsvoll 1” for nye dommerkandidater, inviteres du til å delta som hundefører med din(e) hund(er).

Vi ønsker primært hunder som hører hjemme i de klassene kandidatene skal bedømme.

Påmeldingen skal inneholde:
- Navn og Reg.nr på hunden
- Alder på hund og hvilken klasse den stiller i til vanlig
- Klasse og ønsket dag(er)
- Navn og mobilnr til fører

Påmelding til Mona Aakervik e-post marius.aakervik@ntebb.no, tlf 99038416.

Frammøte Hjerkinn Fjellstue kl. 08.00 alle dager.

Program:
Onsdag 12. august UK
Torsdag 13. august AK
Fredag 14. august VK
Lørdag 15. august VK
Søndag 16. august UK/AK

Deltagerne må selv dekke sine utgifter. Startkontigent kr 150 pr hund/ pr dag som betales til kontonr. når dere får tildelt plass. Betaling er bekreftelse av mottatt plass.

Hundene må ha saubevis for å stille som deltaker.

Det kan komme forandringer i forbindelse med korona-viruset.

I hovedsak gjelder ”først til mølla”, men vi prioriterer slik at vi får best mulig utbytte for kandidatene.

FKF v/Dommerutvalget

SPESIELL SITUASJON – SPESIELLE TILTAK OG PRAKTISERING TILBAKEBETALING TIL DELTAKERE

Situasjonen mht avvikling av jaktprøver er nå avklart og ingen jaktprøver vil bli gjennomført frem til 15. juni, og vi må inntil ny informasjon foreligger, bare avvente situasjonen når det gjelder jaktprøver etter 15. juni. Jaktprøveregelverket har ikke tatt høyde for refusjon når det gjelder den spesielle situasjonen klubbene og deltakere nå har kommet opp i.

NKK har pga konsekvensene av avlysninger av utstillinger og jaktprøver, påberopt seg force majeure. Dette innebærer at NKK i tillegg til IT-avgift, vil innkreve aktivitetsavgift av alle avlyste jaktprøver.  Aktivitetsavgiften utgjør kr 45,- pr. påmeldt hund. De avgifter klubbene vil bli avregnet i oppgjøret med NKK, må det tas høyde for når klubbene legger inn den prosentandel som skal refunderes deltakeren.

Det er kun mulig å refundere ved 75% og 100% ved vanlige jaktprøver i det elektroniske påmeldingssystemet. Når prøven er avlyst i terminlista, så åpner det seg flere muligheter for tilbakebetaling: 0, 25, 50, 75, 100%. Pengene vil bli refundert kortet som det er betalt med. FKF vil derfor gi arrangørene følgende retningslinjer for refusjon til deltakere:

- Hvis prøven avlyses i god tid før arrangementet: Arrangøren refunderer 100% av innbetalt startkontingent «under forutsetning av at det ikke er påløpt utgifter i såpass grad at 100% refusjon ikke er mulig. Ved refusjon 100% vil det ikke være noe tilbake til å dekke IT-avgift og aktivitetsavgift, og klubben må da dekke fakturaen fra NKK for disse kostnader av egne midler.

- Noen prøver har en spesiell situasjon der utgiftene er overskredet 25% av påmeldingsavgiften. Disse prøvene kan refundere 50% av påmeldingsavgiften ut fra hvor store utgifter som er påløpt arrangementet.

- Hvis prøven avlyses nær inntil prøvestart: Her vil arrangøren hatt utgifter til hovedkvarter, dommere, sekretariat m.m., og 75 - 50% av startkontingent refunderes.

- Hvis prøven avlyses etter at prøven er påbegynt: Ingen refusjon.

- Force majeure (Ingen refusjon).

Oversikt over refusjon av påmeldingsavgift:

Jaktprøver 13.3.-15.3.:
Force majeure (Ingen refusjon)

Arrangører som velger å ikke tilbakebetale påmeldingsavgift iht force majeure-prinsippet, blir likevel belastet aktivitetsavgift og IT-avgift på vanlig måte.

FKF ber allikevel arrangørene vurdere, etter at de har fått oversikt over sine egne kostnader ifm prøven, om det er rom for noe refusjon av påmeldingsavgiften til den enkelte deltaker. FKF understreker at det er helt opp til klubbene å vurdere om det er rom for dette. Arrangører som velger å refundere hele, eller deler av, påmeldingsavgiften, skal likevel betale IT-avgift og aktivitetsavgift til NKK.

Jaktprøver 20.3.-28.3.:
(Refusjon 75-50% av påmeldingsavgiften.)

FKF ber arrangørene få oversikt over sine egne kostnader ifm prøven og refundere 75% eller 50% ut fra påløpt utgifter klubben har ifm med prøven.

Arrangører som velger å refundere hele, eller deler av, påmeldingsavgiften, skal likevel betale IT-avgift og aktivitetsavgift til NKK

Jaktprøver 4.4.-5.4. – 24.-26.4.:
(Refusjon 75% av påmeldingsavgiften)

Arrangører som velger å refundere hele, eller deler av, påmeldingsavgiften, skal likevel betale IT-avgift og aktivitetsavgift til NKK.

Flere artikler …